Home
Vertalingen
Stukken
Strips
Genealogie
CV
Links
Zoek

de Volkskrant van 28 oktober 1985, Kunst, recensie

Concertserie Veronica gebaseerd op de grootste gemene deler

Veronica-concertserie: Rossini, Saint-Saëns, Brahms. Solist: Jean-Philippe Collard, piano. Orkest: Radio Symfonie Orkest. Dirigent: Jan Stulen. Plaats: VARA-studio, Hilversum. Radio: Hilversum IV, 9 november.
KRO-Zondagmiddagconcert: Le jongleur de Notre-Dame, opera van Massenet (concertuitvoering). Solisten: Gerard Garino, Bruno LapIante, David Wilson-Johnson e.a. Uitvoerenden: Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor. Dirigent: Jean Fournet. Plaats: Muziekcentrum Vredenburg, Utrecht. Radio: Hilversum IV, 14 december.

Veertig jaar geleden werden de omroep-orkesten opgericht. Daarmee moesten de omroeporganisaties de mogelijkheid krijgen projecten te realiseren die met de orkesten in den lande niet haalbaar waren. De omroepen hebben van deze faciliteiten altijd een dankbaar gebruik gemaakt. De VARA, KRO en NOS laten met hun concertseries nog steeds een frisse wind door het muziekleven waaien. De jacht op luistercijfers weerhoudt zelfs organisaties als de TROS en de AVRO er niet van de omroeporkesten te gebruiken om originele ideeën uit te voeren.

Maar tegenwoordig is er ook een jonge, daadkrachtige omroep die niet gehinderd wordt door dat soort ideeën en pijlsnel op weg is naar de A-status. Een omroep waar de macht van het getal en een panische angst voor stilte regeren. De Top-40 en de jingle zijn dan ook haar meest specifieke bijdragen aan het radiowezen. Kortom: Veronica.

Een volwassen omroep heeft een eigen concertserie, dacht men bij de Veronica Omroep Organisatie en, allee, daar lagen al tien plakken eenheidsworst, gevuld met afgelikte boterhammen uit de klassieke top honderd. Zo bevatte de eerste aflevering van de Veronica-concertserie Rossini's ouverture L'Italiana in Algeri, het Tweede pianoconcert van Saint-Saëns en de Eerste serenade van Brahms. Het Radio Symfonie Orkest, dirigent Jan Stulen en solist Jean-Philippe Collard leverden van dat alles een verzorgde uitvoering in een uitverkochte VARA-studio.

Veronica wil volle zalen en veel luisteraars, en daar is niets op tegen. Maar deze wijze van programmeren leidt tot een muzikale bewustzijnsvernauwing. Slechts hier en daar breekt een spoortje fantasie door, maar dan nog met een minimale rekbaarheid: voor 9 november staat Moessorgsky's Schilderijententoonstelling geprogrammeerd, zij het niet in de bekende orkestratie van Ravel, maar in die van de Finse componist Leo Funtek.

Voor het overige brengt de serie niets dan de grootste gemene deler uit wat de landelijke orkesten in hun abonnementsseries spelen. Het is een lege huls, waarin noch van de profilering die van de omroepen wordt verlangd, noch van de specifieke taak van de omroeporkesten iets terug te vinden is. Een bedenkelijke ontwikkeling, omdat op die orkesten al een zware wissel wordt getrokken door de overige omroepverenigingen.

Dat een Middle-of-the-Road-programma niet het enige middel is om de belangstelling te wekken toonde de KRO aan met een goedgewlde Vredenburg-zaal bij het eerste concert van haar zondagmiddag-serie. Massenets LeJongleur de Notre-Dame, hier in concertuitvoering gebracht, is een weinig alledaagse opera, niet het minst door het ontbreken van een vrouwenrol: het is een mirakelspel, dat zich grotendeels afspeelt in een middeleeuws klooster (conform de identiteit van de KRO staan alle zes concerten van de serie in het teken van de religie). Hoofdpersoon is de zwervende kunstenmaker Jean, die dankzij zijn naïeve, maar oprechte Maria-devotie uiteindelijk in de hemel wordt opgenomen.

De Franse tenor Gerard Garino gaf een lyrische, gloedvolle vertolking van de titelrol ten beste, stevig geschraagd door het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor.

Met zijn kleurrijke vermenging van liturgische gezangen, quasi-volksmuziek en een laat-negentiende-eeuws idioom is de muziek van de Jongleur het zeker waard weer eens uit de kast gehaaid te worden. Een geringe onderneming is het bepaald niet, maar voor dat soort initiatieven is tenslotte ooit dat orkestenapparaat in Hilversum neergezet.


© Frits van der Waa 2006