Home
Vertalingen
Stukken
Strips
Genealogie
CV
Links
Zoek

de Volkskrant van 11 juni 2003, servicepagina, tijdschriften

Ook leuk voor Australiërs

Sinds de opening van het Amsterdamse Muziektheater in september 1986 staat Nederland internationaal op de kaart als operaland. Desondanks is er in Nederland blijkbaar onvoldoende voedingsbodem voor een tijdschrift over opera.

In Duitsland, met zijn vele operahuizen, en niet te vergeten veel grotere taalgebied, is dat anders. Het maandblad Opernwelt is al bezig aan zijn 44ste jaargang. Dat succes dankt het blad ongetwijfeld ook hieraan dat het zijn ondertitel, Das internationale Opernmagazin behoorlijk goed waar maakt, al gaat de aandacht vanzelfsprekend allereerst uit naar wat er in eigen land speelt.

Zo opent het juninummer met tamelijk uitvoerige besprekingen van, onder meer, een vergeten Holzbauer-opera in Schwetzingen, een Pelléas in Hannover, een Salome in Berlijn, een Peter Grimes, ook in Berlijn, en een Traviata, opnieuw in Berlijn. Sinds de val van de Muur heeft de Duitse hoofdstad eigenlijk minstens een operagezelschap te veel, maar achtergrondartikelen over dat soort moeilijke kwesties zul je in Opernwelt niet dikwijls aantreffen. Het blad richt zich vooral op de consument, en dus op de opera als product.

Daarin schiet het niet tekort, want wat verderop, in de rubriek 'Panorama' volgt nog een hele zwik operabesprekingen, merendeels van Duitse producties, maar toch ook van voorstellingen uit Bilbao, Kopenhagen en zelfs Melbourne (speciaal voor de Australische lezers, zullen we maar aannemen). Dan is een terugblik op het afgelopen seizoen van de Metropolitan Opera in New York een stuk relevanter, zeker gezien de beschrijving van de uitgebreide fouillering die bezoekers sinds de aanslagen van 11 september 2001 moeten ondergaan.

Uiteraard besteedt Opernwelt ook ruime aandacht aan boeken over muziektheater en aan cd's (die in Duitsland, anders dan hier, nog gewoon Platten heten). Voorts biedt dit nummer een interview met de bijna 70-jarige sopraan Renata Scotto, die na haar afscheid als zangeres aan een nieuwe carrière als regisseuse is begonnen, waarvoor de interviewer spijtig genoeg erg weinig belangstelling toont.

Informatiever is een gesprek met 'onze eigen' Hartmut Haenchen, tot voor kort dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest en nu intendant van de Dresdner Musikfestspiele. 'Ik sta nog steeds met één been in Amsterdam,' erkent Haenchen, die geen blad voor de mond neemt als het gaat over de belabberde cultuurpolitiek van de stad Dresden.

Het omvangrijkste verhaal, een stuk van acht pagina's, gaat over de Braziliaanse componist Antonio Carlos Gomes, die ten tijde van Verdi in Italië werkte en kennelijk een voorloper van het 'verisme' is geweest. Hoewel het artikel helder is geschreven, wordt niet duidelijk wat de concrete aanleiding voor het stuk is geweest.

Een mooie service van Opernwelt is de uitgebreide rubriek met operavoorstellingen over de hele wereld, waarin Nederland evenmin ontbreekt als Chili of - alweer - Australië. Die lijst is trouwens ook te vinden op de website www.opernwelt.de, waar tevens kosteloos twee proefnummers kunnen worden aangevraagd.

Dat is voor ons ook ongeveer de enige mogelijkheid om kennis te maken met het blad, want de kans om Opernwelt in een Nederlandse tijdschriftenwinkel tegen te komen is minder dan miniem.

Opernwelt - Das internationale Opernmagazin. € 11,-


© Frits van der Waa 2006