de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 2 januari 2007 (pagina 13)
Een paradijs met een smetje
Over het paradijs ging het nieuwjaarsconcert van het Nederlands Blazers Ensemble. Met engeltjes en een
nepkoe.
AMSTERDAM
Vier engelen staan op het orgelbalkon in het Concertgebouw, compleet met vleugels, luit en bazuinen. En
zowaar, zodra ze beginnen te spelen gaan er twee langzaam de lucht in. Aan de voet van het podium is
intussen hoboïst Bart Schneemann gaan zitten. Hij is in Adamskostuum, een huidkleurig tricootje,
voorzien van een stevig formaat vijgenblad. Het thema van de Nieuwjaarsmatinee van het Nederlands Blazers
Ensemble is namelijk dit keer 'Het Paradijs'.
Er zit wel een addertje onder het gras. Want Nederland is al lang niet meer het paradijs dat het vroeger
was. Als je vluchteling bent, moet je jarenlang wachten tot er over je beslist wordt. Dat vindt het NBE
schandalig, en daarom krijgen muzikanten uit Burundi, Nigeria en Irak een stem bij het Nieuwjaarsconcert.
Net als vorig jaar, want er is al die tijd niets veranderd, aldus Schneemann. Achter hem roetsjen
intussen de leden van het ensemble een voor een naar beneden via een glijbaan, wat niet meevalt als je
bijvoorbeeld een baritonsax in je handen hebt.
Zoals elk jaar is het concert een naadloos verlopende aaneenschakeling van swingende en bezonken muzikale
momenten. Zangeres Minyeshu Kifle Tedla, tien jaar geleden gevlucht uit Ethiopië en intussen in bezit van
een verblijfsvergunning, zorgt voor een hoogtepunt met het bruisende Wusenku, waartegenover dan weer een
ingekeerd Koerdisch liedje staat van de 12-jarige Achmed Omer Hassan. Klassieke muziek is er ook:
bewerker Fons Merkies heeft een Pastorale van Bach in de knoop gelegd, en van Bachs tijdgenoot
Jean-Baptiste Forqueray klinkt het gambastuk Jupiter in een versie voor brombeerinstrumenten, waaronder
de contrafagot en de contrabas.
Een vast bestanddeel vormen de door kinderen geschreven muziekstukken. Uit 120 inzendingen zijn vier
'geweldenaars' gekozen: de jongste, Eline Mann, is 11, maar haar liedje is niet minder paradijselijk
dan dat van de 18-jarige Maya Lievegoed. De composities van de trompetspelende, in Sri Lanka geboren
Zeeuw Hans Blok (16) en de jongensband E-sevensharp9 zijn een stuk ruiger.
Intussen maken de Blazers zich zorgen over de toekomst van de Nieuwjaarsmatinee.
Het jaarlijkse feest, dat in 1973 voor het eerst gehouden werd, staat op de tocht, en dat komt door de
bezuinigingen bij de omroepen. De VARA, die het concert coproduceert, heeft van de Raad van Bestuur van
de Publieke Omroep te horen gekregen dat er in de plannen geschrapt moet worden.
'Het is een hachelijke situatie', vindt Johan Dorrestein, de zakelijk leider van het NBE, 'en we gaan
er alles aan doen om dat tegen te houden. Want eigenlijk zou het Nieuwjaarsconcert het Nederlandse
antwoord moeten worden op die o zo beschaafde matinee uit Wenen.'
Het gaat ook dit jaar weer vrijmoedig toe in het Concertgebouw. Elvis Presley komt even langs met This
is my heaven, en na het dansen van de Driekusman spelen de dames van het ensemble kiekeboe achter een
namaakkoe. Er is veel flora en fauna in het NBE-Paradijs. Terwijl de musici de noten in het rond sproeien
ontspruit er uit groene stengels onder het orgel allengs een heel oerwoud. Op de muziek van Strauss'
Zarathustra rijzen de engeltjes opnieuw ter hemel, en dan gaat de beuk erin. De opblaasolifant deint
zachtjes mee op het geknal van de ballonnen.
© Frits van der Waa 2007