de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 26 februari 2007 (pagina 10)
Smaakvolle prestaties van supersopraan Sampson
Schumann: das Paradies und die Peri , door het Radio Filharmonisch Orkest en Groot Omroepkoor o.l.v.
Philippe Herreweghe. 23 februari, Vredenburg, Utrecht.
Boven op een schouder droeg Carolyn Sampson een vleugelachtig uitsteekseltje. Die jurk had ze niet voor
niets gekozen, want in Schumanns sprookjesoratorium Das Paradies und die Peri zong ze de hoofdrol
van de Peri, ofwel de halfengel. De Engelse zangeres, die bezig is een supersopraan te worden, zat
helemaal in haar rol. Ze jubelde de sterren uit de hemel, vooral aan het slot, toen het haar eindelijk,
na ruim anderhalf uur vergeefse pogingen, gelukt was in het paradijs te komen.
Het welslagen van de uitvoering in het Utrechtse Vredenburg, een gezamenlijke onderneming van de TROS en
de AVRO, stoelde in belangrijke mate op de smaakvolle prestaties van Sampson en haar zes medesolisten.
Schumanns compositie, die gebaseerd is op een 'Indische' fabel uit het werk van de Ierse schrijver Thomas
Moore, is een werk dat druipt van lieflijkheid, zoetsappigheid en melodrama. Met mindere vocale goden
wordt zoiets gauw tenenkrommend, maar alt Christianne Stotijn, tenor Christoph Prégardien, sopraan
Letizia Scherrer en de drie overige zangers verhieven het werk tot sentiment van de bovenste plank.
Schumann heeft echt zijn best gedaan om het verhaal te voorzien van de mooiste, naïefste en
behaaglijkste muziek die hij maar kon verzinnen. De musici van het Radio Filharmonisch Orkest deponeerden
strijkerslijnen van fluweel op een verende blazersmatras, en deden zowel recht aan de Mozartiaanse
lichtheid als aan de Bach-achtige doortimmerdheid die in Schumanns partituur doorklinken. Achter hen deed
het Groot Omroepkoor de watergeesten van de Nijl huppelen en trippelen, ontketende een veldslag, gevolgd
door gepast weeklagen, en zong een slaapliedje voor de doden. Voor hen stond Philippe Herreweghe, die de
door hemzelf ontwikkelde kunst van het vingerdirigeren tot grote hoogten voerde. Met wuivende, plooiende
en strikkende gebaren modelleerde hij de koor- en orkestklank en leidde publiek en musici naar toppen
van gelukzaligheid.
© Frits van der Waa 2007