de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 27 februari 2007 (pagina 15)
Beethoven-cyclus Kreizberg belooft glorieus te worden
Stravinsky, Mozart en Beethoven, door het Nederlands Kamerorkest onder leiding van Yakov Kreizberg.
24 februari, Concertgebouw, Amsterdam. Herhaling: 27/2.
Beethoven is bepaald geen grappige componist, maar van zijn negen symfonieën is de Tweede
toch de meest snaakse. Dat heeft het Nederlands Kamerorkest ertoe bewogen het werk te combineren met
Mozarts derde vioolconcert en Stravinsky's Pulcinella. Echt humoristisch is Mozarts muziek ook
niet, maar het stuk heeft wel een aangename losheid. Dat Stravinsky in zijn balletsuite de draak steekt
met muzikale conventies kan inderdaad geen luisteraar ontgaan.
Het programma maakt deel uit van een negendelige concertreeks die zich over drie jaar uitstrekt, en
waarin dirigent Yakov Kreizberg het complete symfonische werk van Beethoven tot klinken zal brengen.
Afgaand op het optreden van zaterdag, dat vanavond zal worden herhaald, belooft dat een glorieus project
te worden.
Voor Mozarts vioolconcert trad de jonge Duitse violiste Julia Fischer aan, die sinds twee jaar artist
in residence is bij het Nederlands Philharmonisch Orkest, waaronder ook het Nederlands Kamerorkest
ressorteert. Ondanks haar ernstige oogopslag gaat er een onweerstaanbare charme uit van haar vertolking,
die met de jaren vermoedelijk nog wat aan persoonlijke groefjes zal winnen.
Stravinsky's knipoogjes naar de barokmuziek, die naarmate Pulcinella vordert meer het karakter van een
demonstratie muzikaal goochelen krijgen, zijn bij het gezelschap in vaardige handen. Maar het is
Beethoven waarin Kreizberg glorieert, en werkelijk één is met het orkest. Dat gaat zo ver
dat hij zich kan permitteren bij wijlen niet langer de maat te slaan, maar met welsprekende gestes
contouren te schetsen, musici te wenken, te gidsen of op te zwepen. Dat neemt niet weg dat er aan de
blazersinzetten nog wel wat bijgevijld kan worden.
Dankzij de bescheiden bezetting van het orkest nog geen veertig musici overtuigt deze
Tweede van Beethoven, die ruim tweehonderd jaar geleden nog door een Duitse criticus werd
getypeerd als een 'krasses Ungeheuer' en een 'Lindwurm', door zijn opvallend goede combinatie van kracht
en souplesse.
© Frits van der Waa 2007