de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 5 maart 2007 (pagina 10)
Gergjev laat Mahlers Eerste klinken als een achtbaan
Wagner en Mahler, door het Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Valeri Gergjev. 2 maart, De Doelen,
Rotterdam.
Mahlers Eerste Symfonie draagt als bijnaam 'der Titan', wat een beetje vreemd is als je bedenkt dat
Mahler zijn thematiek ontleende aan zulke onnozele deuntjes als Ozewiezewoze en Vader Jacob.
Ook het recyclen van een stukje uit Händels Messiah maakt dat je vraagtekens zou kunnen zetten bij
de eigen inventiviteit van de componist. Toch is dat onterecht: Mahler was een kunstenaar van het soort
dat in een druppel water de weerspiegeling van de hele wereld kan laten zien, en dat is om en nabij wat
er in deze symfonie gebeurt. Het werk duurt dan ook een uur.
In handen van Valeri Gergjev, chef van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, kreeg het stuk het karakter
van een harmonische achtbaan, met trajecten door weidse plateaus, die dan plotseling veranderen in
afdalingen langs wildwaterbanen. Het uitzicht was adembenemend, met schitterend tegen elkaar afgezette
instrumentale kleuren en nostalgische doorkijkjes. Dat alles was van een emotionele reikwijdte die bij de
veelzijdige maar doorgaans naar het atletische neigende persoonlijkheid van Gergjev toch weer verrassen.
Vergeleken daarbij klonken Wagners Wesendonck-lieder wat gewoontjes, wat ook te maken had met
Silvana Dussmann, een Oostenrijkse sopraan die liet horen dat ze behalve een dijk van een stem ook veel
routine heeft.
Na deze Mahlers Eerste brengt Gergjev in juni nog de Vierde met het RPhO, en dan heeft hij ze alle negen
gehad. Tegelijkertijd begint hij deze week aan een Brahms-project, dat het volgende seizoen zijn
laatste zal worden voortgezet.
© Frits van der Waa 2007