de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 27 april 2007 (pagina 15)
Muziek die verglijdt in een troostrijke akkoordengolfslag
Louis Andriessen Portret, door het Schönberg Kwartet. 25 april, Muziekgebouw, Amsterdam.
Het strijkkwartet neemt in het oeuvre van Louis Andriessen geen grote, maar wel een significante
plaats in. Het Schönberg Kwartet heeft een bundeling gemaakt van de vier composities die samen een
halve eeuw bestrijken, en waarin Andriessens ontwikkeling in kort verband wordt samengevat. In het
strijkkwartet in twee delen dat hij als 17-jarige schreef, klinkt naast veel Bartok en Stravinsky een
verbazend talent door. Facing Death uit 1990, een ode aan de jazz, is met zijn drammerigheid
kenmerkend voor de middelbare Andriessen. En Tuin van Eros en het onlangs voltooide
...miserere... getuigen van zijn verlangen om, als gerijpt componist, vooral mooie muziek
te schrijven.
Het Schönberg Kwartet sloot met dit optreden zijn dertigjarig jubileum af, en maakte bij monde van
altist Henk Guittart na afloop bekend dat het ensemble zichzelf over twee seizoenen gaat opheffen.
'Niet omdat we genoeg van elkaar hebben, maar omdat het als kwartet zo lastig is om het lang vol te
houden', aldus Guittart, die daarbij wel wees op de tegenwind uit de hoek van de Raad voor Cultuur en het
Ministerie van OC&W.
Met het nieuwe ...miserere..., dat het in november nogmaals zal uitvoeren, kwam het ensemble
mooi voor de dag. Uit in elkaar grijpende tonen ontstaan prangende samenklanken, waaraan in een later
stadium neerwaarts oplossende tegentonen worden toegevoegd, die een vrijwel voortdurend aanwezige factor
blijven.
Na een schurend, maar wel zuiver gespeeld motorisch segment, verglijdt de muziek in een troostrijke
akkoordengolfslag. Als schitterende toegift bracht het kwartet de laatste Prelude uit Bachs
Wohltemperierte Klavier, in een onafgemaakte bewerking van Stravinsky die door Andriessen is
voltooid.
© Frits van der Waa 2007