Home
Vertalingen
Stukken
Strips
Genealogie
CV
Links
Zoek

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 20 augustus 2007 (pagina 11)

Haitink voert KCO veilig langs combinatie Wagner en Debussy

Debussy en Wagner, het Koninklijk Concertgebouworkest en Nederlands Kamerkoor o.l.v. Bernard Haitink. 17 augustus, Concertgebouw, Amsterdam.

Een beetje schuchter maakte de eerste eenstemmige lijn van Wagners Parsifal-voorspel zich los uit het niets, maar de klank was er direct en onmiskenbaar: het Koninklijk Concertgebouworkest is na het vakantiereces weer terug op honk, onder aanvoering van Bernard Haitink. Een onverslaanbare combinatie, zo bleek tijdens het geheel aan Wagner en Debussy gewijde programma.

Lang blijven het KCO en Haitink overigens niet in Amsterdam: na de uitvoering van Bruckners Achtste van aanstaande woensdag, die ook op radio en tv wordt uitgezonden, gaat het hele gezelschap twee weken lang op rondreis door Europa. Dat niet chefdirigent Mariss Jansons, maar eredirigent Haitink de festivaltournee leidt, heeft vermoedelijk te maken met de vreemde spagaat die anders in Luzern was ontstaan: Jansons treedt daar al op met zijn 'andere' orkest, dat van de Bayerische Rundfunk.

De combinatie van Wagner en Debussy was, naar verwachting, bijzonder effectief. Debussy, die Wagner beurtelings bewonderde en bezwadderde, schreef immers muziek waarin hij zich losmaakte van de knellende banden met – in zijn woorden – 'die oude gifmenger', zonder ze helemaal door te snijden.

De fantastische kleurengloed die bij Wagner smeult en bedwelmt krijgt in Debussy's Nocturnes een heel ander licht, dat koel en klaar gloort achter nevels en wolken. De bekoring is er niet minder om, en al helemaal niet in de oorspronkelijk voor piano geschreven Six épigraphes antiques, die in de uitgespaarde bewerking van Rudolf Escher nog een bevallig stapje verder bij Wagner vandaan doen.

In alle rust leidde Haitink zijn gehoor tot slot veilig langs het oog van de orkaan die langs trekt in de Liebestod uit Tristan en Isolde. De tantaliserende vloed aan klanken die woelend en wemelend op zoek zijn naar vervulling vindt hier al na een kwartier de vervulling waarnaar ze in de opera een paar uur lang op zoek is.


© Frits van der Waa 2007