Home
Vertalingen
Stukken
Strips
Genealogie
CV
Links
Zoek

de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 17 februari 2015

Strauss met nachtclubsaus

Die Fledermaus, van Johann Strauss jr./Vincent van Warmerdam, door het Nederlands Blazers Ensemble. Gezien: 12/2, Podium Mozaïek, Amsterdam. Tournee t/m 25/2.

Met prijzenswaardige durfallerigheid heeft het Nederlands Blazers Ensemble, dat eerder aan de haal ging met opera's van Mozart, zich ditmaal op de operette gestort. De muzikale bewerking die Vincent van Warmerdam heeft gemaakt van Die Fledermaus liegt er niet om: het NBE oogt als een echte big band, compleet met gitaren en marimba, en de muziek klinkt echt als Strauss met nachtclubsaus.

De theatrale kant is bescheidener. Met behulp van verschillende outfits spelen Frans Fiselier, Bernard Loonen en Johannette Zomer de zes voornaamste personages, die elkaar het leven voornamelijk zuur maken. De Nederlandse bewerking van Flip Broekman schittert door inventief gerijm en grappige actualiseringen. Zo heet de licht louche hoofdpersoon niet meer Gabriel von Eisenstein, maar Jan-Dirk Paarlberg.

Het stuk is overigens flink gecondenseerd en duurt nu iets meer dan een uur. Toch is dat nog aan de lange kant. Strauss' oorspronkelijke versie munt al niet uit door subtiele humor of een helder verhaal, en dat wordt er in deze compacte versie niet beter op. Wat in het begin grappig is – het driftige gepalaver-op-rijm, het Russische en Amsterdamse accent van Loonen in zijn verschillende rollen, de koketterie van Zomer – is al snel niet meer geestig. Van adempauzes is daarbij nauwelijks sprake, en dat werkt afmattend.

Zelfs de muziek is te zwaar ingedikt. De sound is nogal massief en uniform, en heeft niet de luchtigheid en transparantie die Strauss' oorspronkelijke operette nog de nodige esprit geeft. Nu is Podium Mozaïek, waar de voorpremière plaatsvond, wel een zaal van vestzakformaat, waar het geluid niet al te veel ruimte heeft. In de grotere zalen die het NBE de komende weken aandoet heeft zal de Fledermaus hopelijk zijn vleugels wat wijder kunnen uitslaan.


© Frits van der Waa 2015