de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 2 maart 2015
Vonkende kleurmengsels bij het Hong Kong Phil
Werk van Fung, Beethoven en Prokofjev, door het Hong Kong Philharmonic Orchestra o.l.v. Jaap van Zweden. 28 februari, Muziekgebouw, Eindhoven.
Eigenlijk is het Hong Kong Philharmonic Orchestra een tamelijk Nederlands orkest, want het wordt al meer dan tien jaar geleid door kaaskoppen: vanaf 2004 door Edo de Waart en sinds 2012 door Jaap van Zweden. Toch is het orkest al die tijd hier nog nooit te horen geweest. Zaterdag was het dan zover, in het Eindhovense Muziekgebouw. Het is het enige Nederlandse podium dat het gezelschap aandoet tijdens de Europese tournee waarmee het zijn veertigjarige bestaan luister bijzet.
Voor het Chinese accent in het optreden tekende composer in residence Fung Lam (35), met zijn Quintessence. Een spetterend stuk met mooie metaalachtige klanken, glijvluchten voor de violen en stravinskiaans blaffend koper. Verder klonk het orkest niet anders dan een willekeurig orkest van niveau, wat niet raar is aangezien achter de blazerslessenaars nauwelijks Aziaten zaten.
In het Vioolconcert van Beethoven liet de 33-jarige Ning Feng smetteloos vioolspel van internationale allure horen, waarbij hij nogal vlezig weerwerk van het orkest kreeg. Vooral in het langzame deel, waarvan een genadevolle rust uitging, was de afweging van de dynamiek heel verfijnd. Ning ontpopte zich vervolgens in Paganini's Caprice No. 24 tot vioolspelende bliksemflits.
Daarna kwam er in Prokofjevs Vijfde symfonie veel druk op de ketel te staan, bij deze componist vaker het geval, en wat werd geaccentueerd in de niet zo ruime akoestiek van de Eindhovense zaal. De muzikale jongleerkunst in deel twee bracht gelukkig verlichting. Onder de zwierige en kalme leiding van Van Zweden greep Prokofjevs orkestmachinerie als tandwieltjes in elkaar en produceerde vonkende kleurmengsels, die soms aan de pijngrens raakten.
© Frits van der Waa 2015