de Volkskrant, Kunst & Cultuur, 24 januari 2020
Indringende engelen op den duur eenzijdig
Lera Auerbach: 72 Angels, door het Nederlands Kamerkoor en Raschèr Saxophone Quartet o.l.v. Peter Dijkstra. Alpha.
Lera Auerbach is een in Rusland geboren en naar Amerika uitgeweken componiste met Joodse wortels, die in haar werk op zoek is naar verbindende elementen tussen religies. Want dat is de gedachte achter 72 Angels In splendore lucis, dat in 2016 voor het eerst werd uitgevoerd door het Nederlands Kamerkoor en het Raschèr Saxophone Quartet.
Het indringende stuk duurt bijna anderhalf uur en bevat geen andere tekst dan de 72 engelennamen. De aanroepingen hebben tal van gedaanten: sommige schuren, andere zijn zoet als kerstliedjes. Variatie genoeg, mede dankzij de saxen, maar toch doet het harmonisch idioom met zijn vele oosters aandoende overmatige secunden op den duur een beetje eenzijdig aan.
De release van het album valt samen met de première van het complementaire werk: vanaf 30 januari (eerst in het Muziekgebouw in Amsterdam, daarna tournee) brengt het onvolprezen Kamerkoor Auerbachs Goetia 72 In umbra lucis, in samenwerking met Quatuor Danel, een strijkkwartet dus. Ditmaal gaat het over demonen.
© Frits van der Waa 2020